Kun heinäkuussa 2003 lähdin hakemaan ensimmäistä henkilöautoa Saksasta, en olisi uskonut myöhemmin toimittavani ajoneuvoja Keski-Euroopasta Suomeen työkseni. Näköpiirissä on jo autonkuljetusrekkoja täynnä purkamoille meneviä ajoneuvoja, joten vauhti sen kuin kiihtyy. Viime vuosina olen toimittanut niin käytettyjä kuin käyttämättömiä kuorma-autoja, moottoripyöriä, kaivureita ja peräkärryjä henkilöautojen lisäksi.

Alussa toiminta oli jobbareiden pihoissa pyörimistä Saksan halvimpien autojen parissa, hylkäysprosentin ollessa 75 %. Nykyään toiminta on jalostunut ammattimaiseksi kaikin puolin, ja hylkäystä joutuu harkitsemaan 10 %:n kohdalla. Tämä johtuu pitkälle kehittyneestä ammattitaidosta, ja uusien testereiden antamasta varmuudesta ajoneuvon kunnon suhteen. Uusien testereiden avulla on mahdollista merkkikohtaisesti lukea ajoneuvon kaikki erilliset sähköjärjestelmät, niissä esiintyvät viat ja vikahistoria. Samalla tulee varmistettua ajoneuvolla ajetut todelliset kilometrit.

Viime päivien tapahtumista Pohjois-Italiassa voin mainita kaksi esimerkkiä testerin vaikutuksesta työhöni. Toissapäivänä olin testaamassa yhtä BMW 330xd -09 henkilöautoa jolla oli mittarissaan 124 000 km. Auto oli päältä ja sisältä virheetön. Testeri löysi kuitenkin moottorijärjestelmästä 14 vikaa, ilmastoinnista kolme vikaa, mittaristosta kolme vikaa, ajonestosta vian, ja ABS- vian. Vioista pahin oli ruuvattu kilometrimäärä, joka tuli ilmi kahta eri kautta. Tämä taas selitti muita vikoja, kuten polttoainepumpun toimintavika. Oli ”kakku” päältä kaunis, mutta BMW jäi paikalleen. Pari tuntia sitten olin Sondriossa Volvo-merkkiliikkeessä tutkimassa päällepäin uuden veroista 2013-mallista XC70 D4 AWD :tä. Auto on ollut ajossa syksystä 2012 ja mittariin on kiertynyt 130 000 km. Kun Volvo oli muuten pohjaa myöten tarkastettu ja hinta sovittu kohdalleen, tuli testerin käytöstä myyjän kanssa melkoinen riita. Koeajolle olisin päässyt saman tien, mutta ennen maksua en saisi kytkeä Volvon alkuperäistä testeriä ja tietokonetta autoon. Olin aiemmin tehnyt kyseisessä Volvo-liikkeessä testerillä testauksia saman myyjän läsnä ollessa, joten hän tiesi tarkkaan mistä on kyse. Kun kumpikaan ei antanut periksi erimielisyydessä auton testauksesta, poistuin paikalta. Jäi koeajokin tekemättä. Saa nähdä kuinka asia etenee.

Voikin karrikoiden todeta asiakaan maksaneen vuosikymmen sitten ajoneuvon tuonnista Suomeen, kun maksun suurin vastine nykyisin on ajoneuvon asiantunteva ja kattava tarkistaminen ennen ostopäätöstä. Näin vältytään ikäviltä yllätyksiltä jälkikäteen, ja kalliilta remonteilta.

Yksi tavaramerkkini on alusta asti ollut asiakkaan eduksi tinkiminen. Olen parhaimmillani tuonut asiakkaalle auton pihaan kaikkine kuluineen halvemmalla kuin netissä ollut lähtöhinta 9 670 €. Kalliimpien autojen kohdalla olen monta kertaa tinkinyt oman palkkioni ja tuontikulut pois asiakkaan eduksi. On niitä sitten vastaavasti tapauksia, jossa ajoneuvon hinnasta ei ole pystynyt tinkimään euroakaan.

Jokaisen yksittäin Euroopasta haettavan auton kohdalla tehtävä työ on useita päiviä. Yhdyn kollegoitteni laskemaan arvioon, että yhden ajoneuvon etsintään, kaupan käyntiin, testaamiseen ja Suomeen tuontiin käytetty kokonaistyöaika on noin 80 tuntia. Tästä työstä yllättävän iso osa tapahtuu ennen asiakkaan varsinaista ostopäätöstä ja toimeksiantoa. Minua ei haittaa vaikka ajoneuvoa kohti kuluisi 160 tuntia, jos se johtaa hyvään lopputulokseen ja tyytyväiseen asiakkaaseen. Mutta se harmittaa, että ensin asiantuntemustani käytetään autokuumeen polttoaineena, ja kun pitäisi tehdä päätöksiä ja toimia, luikitaan tekosyihin vedoten karkuun. Kukaan ei halua tehdä turhaa työtä, joten jos puhelimessa tai sähköpostissa tunnun joskus ”tökeröltä”, se johtuu sadoista aiemmista yhteydenotoista, joissa ei ”oikeasti hankittu autoa Euroopasta”.

Jos, ja kun toivottavasti otat yhteyttä, muista seuraavat seikat:

• Kun otan toimeksiannon, suhtaudun siihen vakavasti. Toivon samaa myös asiakkaalta.

• Olen ammattilainen, joten minulla on kyky, halu ja mahdollisuus toimia nopeasti. Jos kysyt milloin olisi mahdollista…, vastaan usein ehtiväni iltakoneeseen jos muut asiat saadaan ennen sitä kuntoon.

• Selvitä itsellesi selkeä syy, miksi olet hankkimassa ajoneuvoa Euroopasta? Halvempi hinta on usein riittävä syy hankintaan, mutta Suomen laskevien hintojen myötä on oltava tarkkana. On syytä miettiä muitakin syitä hankinnalle, kuten varustetaso, ajetut kilometrit tai lähtökohtaisesti ajoneuvon parempi kunto, sillä monen ajoneuvon kohdalla pelkkä hinta ei enää riitä perusteeksi.

• Halutut autot tekevät kauppansa jopa muutamassa tunnissa, joten nopeat syövät hitaat. On asiakkaallekin turhauttavaa löytää ”unelma-autoja” ja menettää niitä pienen viivästelyn myötä.

• Mieti tarkkaan mitä haluat ja kokonaisbudjettisi. Tästä on helppo jatkaa yhdessä. Usein asiakkaalle on vaarana tulla ”vauhtisokeus”, sillä pienellä lisähinnalla saa aina paljon parempaa, mutta pienikin muutos lähtötilanteesta voi kasvattaa autoveron myötä kokonaiskuluja huomattavasti.

• Vaikka auto on kuinka halpa Euroopassa, se on maksettava kaikkine haku- ja verokuluineen rahalla. Suomessa voimme tehdä suuriakin hankintoja ennen lopullista maksua tai rahoitusta, mutta Eurooppaan rahan on kuljettava toiminnan mukana.

• En ole autoliike joka arvioi, myy tai ostaa vanhan autosi. En myöskään välitä rahoitustuotteita,

Monien asiakkaideni kohdalla yksi painavimpia syitä palveluilleni on sen lisäksi, että auto on vähän ajettu, hyvin varusteltu ja hyväkuntoinen, kokemukseeni perustuva puolueeton arvioni auton kunnosta. Voisin tähän loppuun todeta, ettei auton kattava tarkastaminen yksinkertaiselta insinööriltä kovin helposti onnistukaan, sillä sain itse kesäkuussa toisen insinöörin tutkintoni, ja yksinkertaisena olen saanut harjoitella autojen kanssa kohta 30 vuotta.

Kaikella kunnioituksella vanhoja ja tulevia asiakkaitani kohtaan

Jouni Sievälä